Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 22 juni 2022

"Sjörök" av Elinor Kapp

Elinor Kapp är aktuell med en ny bok och när jag såg det insåg jag att hennes tidigare böcker funnits på min radar ett tag nu. Av dessa anledningar så bestämde jag mig för att lyssna på "Sjörök", som är den första delen i serien Mord i skärgården. Det är en helt okej deckare men kanske lite upprepande. Själva intrigen är spännande och jag gillar karaktärerna. Det blir ett medelbetyg för den här boken. Ljudboken är uppläst av Gunilla Leining och den är 7 timmar och 8 minuter lång. 

Kriminalkommissarie Eddie Öhlund jobbar på Stenungsundspolisen. Han kämpar med att hålla sig över vattenytan efter att hans gravdia fru omkommit i en bilolycka. Men det blir alldeles för mycket alkohol för att dämpa smärtan. I samband med utredningen av ett dödsfall på en hotell- och konferensanläggning träffar han Stella Hart. Hon har kommit hem från London eftersom hennes mamma ät sjuk. Av olika anledningar har hon ingenstans att bo, vilket leder till att hon får bo hos Eddie några dagar. Samtidigt sker ett nytt dödsfall som Eddie måste ta sig an. Den här gången handlar det om ett mord. Medan han förälskar sig i Stella inser Eddie att hon kanske inte är så oskyldig som hon utger sig för att vara. 

Även om jag inte knockades av "Sjörök" så tycker jag ändå att det är en läsvärd bok och jag kommer att fortsätta med serien. Skärgårdsmiljön är så passande den här tiden på året så jag tycker att den här boken passar alldeles perfekt i hängmattan i sommar ⛱

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar