Sök i den här bloggen

Translate

fredag 16 juli 2021

"Slagsida" av Jørn Lier Horst och Thomas Enger (originaltitel: "Slagside")

Som jag längtat efter den här boken 💛 Jørn Lier Horst och Thomas Enger är tillbaka med den tredje delen i serien om Blix och Ramm. Men nu när boken är utlyssnad så vet jag inte vad jag ska känna. Missförstå mig inte, "Slagsida" är en riktigt bra och spännande bok från första stavelsen till sista. Men den är också sorglig och den lämnar mig med en tomhet. Hela den här serien (läs om de tidigare böckerna genom att söka på författarnas namn i sökrutan ovan) är så bra och välskriven och nu sitter jag här och vet inte om jag kommer få läsa mer... Mer än så kan jag inte skriva utan att avslöja för mycket. Ljudboken är uppläst av Jonas Malmsjö och den är 10 timmar och 49 minuter lång. 

Utredaren Sofia Kovic hittas skjuten i sitt hem. Precis innan hon mördas har hon försökt att få tag i sin partner Alexander Blix. Kovic har funnit samband mellan flera mord och dödsfall i Oslo och vill prata med honom om det, men hinner alltså inte innan hon stoppas. Blix dotter Iselin, som bor med Kovic, har lyckats ta sig ut ur bostaden efter en kamp med mördaren. Trots att mördaren var maskerad så vet denne att hon kan vara en risk. Därför svävar hennes liv i fara. Blix och journalisten Emma Ramm bestämmer sig för att hjälpas åt att skydda henne. 

När boken börjar sitter Blix och Ramm i polisförhör. Blix har skjutit och dödat en man och Ramm såg det hända. Alltså vet man som läsare lite om utgången redan från början, men långt ifrån allt. Det var ett ganska häftigt grepp att berätta på och jag gillar det. Den här serien är ett mycket hett tips så har ni inte redan läst eller lyssnat på böckerna så gör det nu! 🧡

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar