Sök i den här bloggen

Translate

lördag 24 juli 2021

"Satans sommar" av Kim Faber och Janni Pedersen (originaltitel: "Satans sommer")

Det här är en uppföljare som jag längtat efter sedan jag läste "Vinterland" 💚 Kim Faber och Janni Pedersen kan det här med att bygga upp spänning och berätta en rafflande historia. Men ska jag vara helt ärlig så tyckte jag att "Satans sommar" började lite segt och tänkte att det här var konstigt med tanke på hur bra första delen var. Men så kom jag några sidor in i boken och sedan var jag fast. Det blir ett högt betyg för "Satans sommar".

Martin Junckers hustru, Charlotte, får ett anonymt tips. En person med insyn säger sig veta att den fruktansvärda terrorattacken för sex månader sedan kunde ha undvikits. Folk högt upp var förvarnade men gjorde inget. Charlotte är grävande journalist och konfronterar Juncker men han fruktar för både sitt eget och Charlottes liv om hon ger sig djupare in i frågan och säger att uppgiftslämnaren har fel. Junckers gamla kollega Signe är mer benägen att hjälpa Charlotte, men hon har fullt upp med sina egna utredningar. När det sedan visar sig finnas en koppling mellan terrorbrottet och ett lik som hittats i Kongelunden bestämmer sig Signe ändå för att hjälpa Charlotte. Juncker befinner sig i Sandsted och försöker återhämta sig efter faderns död och det han själv gjorde. När hans pappas före detta partner på advokatbyrån hittas mördad i stadsparken kastas han in i en omfattande utredning som också visar sig ha anknytningar till hans eget förflutna. 

Det här är alltså andra delen i serien om Marin Juncker och fortsätter det så här bra så kan jag inte annat än att redan nu börja längta efter nästa del 🤍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar