Sök i den här bloggen

Translate

måndag 12 juli 2021

"Den första frosten" av Anna Kuru

Jag hade så svårt att hitta en bok att lyssna på men till slut föll valet på "Den första frosten" av Anna Kuru. Den har funnits lite i utkanten av böcker jag varit intresserad av under ett tag nu, men jag har inte kommit till den förrän nu. Tyvärr blev det lite av en besvikelse för min del. Boken har något vackert men också riktigt grymt över sig och det landar så där halvbra hos mig. Den har också något som jag inte kan beskriva som annat än norrländskt djup och det är väl den delen som ändå gör att jag lyssnar ut boken. Ljudboken är uppläst av Lo Kauppi och den är 6 timmar och 9 minuter lång. 

Allis kan inte komma över hennes kollegas död. Han klämdes ihjäl under en bil på den bilverkstad där de båda jobbade. I ett försök att komma undan det plågsamma minnet tar Allis sin tillflykt till en ensligt belägen stuga i de norrländska fjällen, där hon ser fram emot att få vara ensam och återhämta sig. Men det finns en annan stuga i trakten. Där bor Jonas, som försöker läka såren efter sitt spruckna förhållande. Och samtidigt har en man vid namn Raumo lämnat Helsingfors för att fjällvandra i Sverige. Allis väg korsars med dem båda och båda fattar tycke för henne. Men också ägaren till den stuga Allis hyr gör någon form av närmande. Alla dessa möten och öden kommer att försätta Allis i en situation hon aldrig kunnat drömma om...

"Den första frosten" är den första delenKirunatrilogin. Om jag kommer att lyssna på de andra två böckerna kan jag inte svara på nu, men det jag vet är att det i alla fall inte kommer att bli nu direkt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar