Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 8 juli 2021

"Camino Island" av John Grisham (originaltitel: "Camino Island")

Egentligen så var det "Vindarna på Camino Island" som fångade mitt intresse men när jag började lyssna på den så insåg jag att det borde finnas en bok innan och det gjorde det. På så sätt kom det sig att jag lyssnade på "Camino Island" och oj vad glad jag är att jag gjorde det 💛 Även om det är en deckare så stack den ut så mycket i genren att det kändes som något mer och det var precis det jag behövde nu. En kompis till mig frågade nyligen om jag inte tröttnar på att läsa emellanåt och visst gör jag det. Därför tror jag att jag har så svårt att välja bok ibland men så hittar man ett guldkorn som "Camino Island" och vips så är det roligt att läsa igen 🤍 Ljudboken är uppläst av Anja Lundqvist och den är nästan 10 timmar lång.

Ett ovärderligt originalmanuskript till F Scott Fitzgeralds Den store Gatsby stjäls från ett bibliotek. Tjuvarna fångas men manuset tycks spårlöst försvunnet och ett företag anlitas för att försöka ta reda på vart manuset kan ha tagit vägen.  De ber den mindre framgångsrika författaren Mercer Mann om hjälp. De vill att hon ska infiltrera Bruce Cables populära bokhandel på Camino Island i Florida. Rykten säger att han i sin källare har en skattkammare med mängder med manus och exklusiva böcker och nu vill man att Mercer ska ta reda på om stöldgodset finns där också. Mercer, som är i ekonomisk knipa och samtidigt lider av skrivkramp, lovas en rundlig ersättning om hon kan ta reda på vad Cable har i sin källare. Uppdraget går inte alls som planerat utan Mercer dras snabbt in i Bruces förtrollande värld av litterära samtal och långa överdådiga middagar med både lokala och världskända författare...

"Camino Island" av John Grisham är en helt underbar bok som bjuder på underhållning, spänning och härliga karaktärer. Själv hamnade jag i ett dilemma eftersom jag inte kunde sluta lyssna, men samtidigt inte ville att boken skulle ta slut. Som tur var visste jag ju redan att "Vindarna på Camino Island" fanns så jag började direkt när den här boken var slut att lyssna på den. Så fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar