Sök i den här bloggen

Translate

söndag 4 juli 2021

"De drabbade" av Karin Wahlberg

Den nionde delen i Karin Wahlbergs serie om polisen Claes Claesson heter "De drabbade" och den har jag precis lyssnat ut. Jag gillar de här böckerna och speciellt karaktärerna väldigt mycket så jag hade som vanligt höga förväntningar när jag påbörjade boken. Wahlberg har nu flyttat Claes med familj från Oskarshamn till Lund, vilket gör att de flesta karaktärer faller bort och många nya introduceras. Jag vet inte om det är det eller om det var något annat som gjorde att jag inte blev lika förtjust den här gången. Jag tycker för första gången att det blev lite för mycket och lite för långt. Ljudboken är uppläst av Magnus Roosmann och den är hela 17 timmar och 3 minuter lång. Torsten Wahlund har varit uppläsare i de andra böckerna och även om Roosmann gör det bra så saknar jag Wahlunds röst i den här boken

I sin ensliga sommarstuga utanför Dalby i den skånska bokskogen hittas sjuksköterskan Carolina Broms död. Att hon blivit ihjälslagen står klart direkt. Kommissarie Claes Claesson och Veronika Lundberg har lämnat Oskarshamn och flyttat till Lund. Claes får mordet på Broms som sin första utredning på nya arbetsplatsen och han försöker lösa det och lära känna sina nya kollegor på en och samma gång. Veronika har fått nya utmaningar på kirurgkliniken i Malmö. Deras äldsta gemensamma dotter Klara har svårt att hitta kompisar i sin nya skola och det oroar dem mycket. Claes och hans kollegor inser att mordoffret inte varit helt igenom omtyckt och försöker ta reda på vem som gått hela vägen till mord för att få upprättelse.

"De drabbade" är inte en dålig bok, men jag tycker inte att den nådde lika hög nivå som de tidigare böckerna i serien. Men den är tillräckligt bra för att jag ska fortsätta följa serien om det blir en fortsättning på Claes och Veronicas äventyr i Lund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar