Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 28 juli 2021

"Osynligt offer" av Mats Ahlstedt

Jag brukar uppskatta Mats Ahlstedts böcker och det är egentligen inget fel på "Osynligt offer" men den är inte så bra som jag hade hoppats. Jag tycker bara att det är en lite för osannolik och konstig historia (vissa delar av den i alla fall) och det blir för mycket helt enkelt. "Osynligt offer" är den fjärde delen i serien om Fatima Wallinder. Ljudboken är uppläst av Katarina Ewerlöf och den är dryga 9 timmar lång. 

Fatima Wallinder har lovat sin familj att ta ett lugnare jobb och därför har hon nu blivit chef för kalla fall-gruppen. Första dagen på det nya jobbet får hon besök av en kvinna vars dotter försvann spårlöst för tjugo år sedan. Kvinnan vädjar till henne att ta upp utredningen på nytt. När Fatima också får veta att dotterns sambo omkommit i en märklig olycka väcks hennes intresse för fallet. Utredningen blir farligare än hon kunnat tro och återigen utsätts hon och hennes kollegor för hot. Jakten på sanningen blir riktigt otäck.

Betyget på den här boken blir trots allt godkänt men med ett litet minus framför. Jag hoppas att fortsättningen på serien (om det blir en sådan) kan komma upp i högre standard. Annars får jag sätta mitt hopp till böckerna om profileraren Ella Werner, som faktiskt är med på ett hörn även i denna bok...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar