Sök i den här bloggen

Translate

lördag 17 juli 2021

"Vågbrytarna" av Caroline Grimwalker

Det här är ännu en bok som jag lockats av pga höga lyssnarbetyg på ljudbokstjänsten jag använder. Inte heller den här gången tycker jag att boken lever upp till de satta betygen. Det är inget fel på spänningen i "Vågbrytarna", men jag tycker att det blir lite för blodigt och lite för våldsamt. Det hade inte behövt vara riktigt så brutalt utan kunde lätt ha varit minst lika spännande ändå. Jag ger dock boken betyget godkänt. Det är den första delen i Caroline Grimwalkers serie med samma namn och det är inte alls omöjligt att jag kommer ge fortsättningen en chans. 

Linn Walter, juridikstudent och författare, har gjort sig känd som debattör i feministiska frågor. Sedan flera år tillbaka befinner sig hennes pappa, Carl Walter, på Säters rättspsykiatriska klinik, dömd för grov kvinnofridskränkning och mordförsök på Linns mamma. En dag nås hon av beskedet att Carl anses vara frisk och ska släppas fri. Hon blir rädd för sin egen del eftersom det var hon som ringde 112 den där kvällen för så många år sedan då mamman nästan dog. Och hon blir såklart också rädd för sin mammas del och för brodern som knappt minns något av pappan och det han utsatte familjen för. Samtidigt flödar hoten och hatet mot Linn på nätet. När någon tar steget vidare och börjar närma sig henne i verkliga livet blir rädslan alltmer påtaglig. 

Ljudboken är uppläst av Gunilla Leining och den är 8 timmar och 48 minuter lång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar