Sök i den här bloggen

Translate

måndag 28 november 2022

"Felicia försvann" av Jørn Lier Horst (originaltitel: "Felicia forsvant")

Nu gör jag ett av få undantag från vinter- och julböcker. "Felicia försvann" är den andra delen i serien om William Wisting och som jag skrev för en vecka sedan då första boken kom tänker jag lyssna på dem oavsett årstidsinramning. Den är serien av Jørn Lier Horst är för bra för att skjuta på. Det är så välskrivet och spännande att jag bara måste kasta mig över böckerna då de kommer. Gör det ni också 🤍 Ljudboken är uppläst av Mattias Linderoth och den är 8 timmar och 32 minuter lång.

Samtidigt som utredaren William Wisting påminns om ett olöst fall med en försvunnen flicka hittas ett kvinnolik under ett grävningsarbete. Wisting och hans kollegor går igenom olösta fall med försvunna personer och det lutar starkt mot att det är den unga Felicia som hittats. Hon försvann för länge sedan precis efter att ha blivit mamma. Teorin var att hon begått självmord men nu verkar det alltså inte vara så. Det kommer också in en anmälan om en ung kvinna som försvunnit. Kan det vara en slump att ännu en kvinna försvinner då man precis hittat det äldre liket? Wisting kämpar mot klockan, mot preskriptionstiden och inte minst mot förövaren, som trodde att han hade kommit undan. Kommer de att hitta även den senast försvunna kvinnan död eller kommer de hinna rädda henne? Och vad är kopplingen mellan fallen?

Jag har en sådan tur eftersom den tredje delen i den här serien kommer om bara någon dag och jag lovar att den kommer att dyka upp här på bloggen snart också. Men det kommer absolut att bli fler jul- och vinterböcker däremellan ☃️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar