Sök i den här bloggen

Translate

lördag 5 november 2022

"X" av Pascal Engman

Andra inlägget för dagen på tema fotboll handlar om Pascal Engmans senaste mästerverk "X" 🖤 För ja detta är en ny fullpoängare av den här författaren som uppenbarligen inte kan skriva något annat än just fullpoängare. Boken handlar om uppgjorda fotbollsmatcher och våldet bakom det. Ämnet kanske inte lockat alla men jag kan lova att det här är en mycket spännande och välskriven bok som både engagerar och skrämmer långt utanför själva fotbollen 🤍 Ljudboken är uppläst av Stefan Sauk och den är 16 timmar och 1 minut lång.

Vanessa Frank har valt att avsluta sin tjänst som polisinspektör för att skydda sin dotter Celine mot den eskalerande hotbilden. Hon har dock svårt att hitta mening med sin nya tillvaro. Men när en internationellt känd fotbollsfru hittas mördad i sitt hem på Lidingö lockas hon tillbaka till jobbet. I en förort på andra sidan stan kämpar 17-åriga Herish för en ljusare framtid. Han är en stor fotbollstalang, spelar för AIK och drömmer om en framgångsrik karriär. Detta gör honom tyvärr också till ett enkelt byte för matchfixare och agenter. Han står emot det första försöket att få honom att med flit påverka en match, men när hoten mot hans nära och kära eskalerar klarar han inte av att stå emot. Samtidigt kämpar Vanessa med hitta en brutal mördare som verkar göra precis vad som helst för att ingen ska upptäcka spelet bakom spelet...

"X" är den femte delen om Vanessa Frank och ni kan läsa om alla delarna här på bloggen. Engman är utan tvivel den mest läsvärda författaren nu och sedan en tid tillbaka. Jag rekommenderar varmt alla hans böcker till precis alla ⭐️ 

Att jag skriver om den här boken samma dag som jag skriver om "Templet i öknen" är ingen slump. Så klart kan ni välja att bara läsa en av dem men jag tycker att ni ska läsa båda och jag tycker ni ska göra det nu inför VM. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar