Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 15 november 2022

"Mörkret kallar" av Michael Katz Krefeld (originaltitel: Mørket kalder")

"Mörkret kallar" av Michael Katz Krefeld är en hisnande snabb deckare som jag gillar ganska mycket. Jag har läst ett par andra böcker av den här författaren och de har varit okej, medan den här boken är bra. Normalt är jag inte överförtjust i när fiktiva poliser hamnar i problem som gör att de inte kan sköta sina jobb, men här stör jag mig inte och det är ju bra eftersom hela storyn bygger på just det. Ljudboken är uppläst av Julia Dufvenius och den är 9 timmar och 17 minuter lång.

En 18-årig kvinna blir överfallen på väg hem efter en sen utekväll. Det blir den nyutnämnda polisinspektören Cecilie Mars som får ansvar för utredningen. En natt fattar hon ett ödesdigert beslut. Det leder till att våldtäktsmannen, som nyligen blivit friad i domstolen, dör. Vad hon inte vet är att någon sett och filmat henne i smyg. Nu hotar den anonym personen med att avslöja henne om hon inte börjar samarbeta med utpressaren som vill döda gärningsmän som går fria i domstol. Nu tvingas Cecilie bestämma sig för hur långt hon är beredd att gå i rättvisans namn. Samtidigt växer hennes misstankar om att den som hotar henne finns någonstans i hennes omedelbara närhet. 

"Mörkret kallar" är kanske inte årets bästa deckare enligt mig, men jag tycker definitivt att den är läsvärd 🧡 Och gillar man den så kan det ju vara bra att detta bara är första boken om polisinspektören Cecilie Mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar