Sök i den här bloggen

Translate

söndag 20 november 2022

"Släckta liv" av Karin Färnlöf Clarin

❄️ Som ni ser på omslaget till "Släckta liv" så fick jag bråttom att lyssna på boken. Detta är en följd av att konflikten mellan Storytel och Nextory inte kunnat lösas och att äldre böcker från vissa förlag kommer försvinna vid månadsskiftet. Nya böcker av de här förlagen har jag fått klara mig utan i flera månader nu. Att konflikten eskalerat till detta läge gör att jag som kund nu känner mig utpressad att skaffa Storytel och det gör mig förbannad 😡 Jag tror inte att det bara är ena partens fel att man hamnat här, men jag tycker inte om att vi kunder drabbas på det här sättet och jag gillar inte tanken på att alla ska skaffa Storytel för det kommer ge dem fria händer när det kommer till att prissätta sin tjänst och det tror jag inte att redan befintliga kunder hos dem kommer uppskatta heller... ❄️

Nu till boken, som är Karin Färnlöf Clarins andra bok i deckarserien Gällivaremorden. Första delen, "Fjällmorden", imponerade inte så mycket på mig, men "Släckta liv" är mer spännande och jag gillar den ☃️ Tempot är lite högre än i förra boken och jag känner mer med karaktärerna den här gången. Jag tycker att boken är läsvärd. Ljudboken är uppläst av Maria Lyckow och den är 8 timmar och 19 minuter lång.

Kriminalassistenten Markus Ljunggren blir personligt berörd när han inser vad det är för brådskande ärende han kallats ut på. Gruppbostaden Ekorren, en plats för ungdomar med psykiska funktionsnedsättningar, står i full brand. Markus har tidigare arbetat på Ekorren och känner flera av de som bor och arbetar där. När han anländer tillsammans med kollegan Sven Pettersson känner de båda att något inte stämmer. Förutom brandkåren är det alldeles tyst och lugnt kring boendet. Det visar sig snart att alla som bor eller arbetar på Ekorren är på teater. Alla utom en. I resterna av det nedbrunna huset hittas en kropp som befaras tillhöra en utav ungdomarna. Samtidigt som Markus och kriminalteknikern Stina Vestlund gör sitt bästa för att få kontroll på situationen tvingas Sven ta ett steg tillbaka. Hans tvingas i stället till operation och blir sjukskriven. En ersättare kallas in och utredningen kommer igång. Varför lämnades en av ungdomarna kvar och finns det någon som med uppsåt satt boendet i brand? Frågorna måste besvaras och förövaren hittas.

Man kan absolut läsa eller lyssna på "Släckta liv" utan att först läst första delen i serien. Eftersom jag tyckte att del ett var lite seg så lämnar jag det till er att bestämma, och kanske har ni resan läst första boken och gillat den mer än vad jag gjorde...

2 kommentarer: