Sök i den här bloggen

Translate

söndag 21 februari 2021

"Fjällmordet" av Karin Färnlöf Clarin

Nu var det dags att testa en ny författare igen! Karin Färnlöf Clarin har skrivit en bok som kanske inte är det mest spännande jag läst/lyssnat på och tempot i "Fjällmordet" är väldigt lågt. Egentligen är det kanske mer en berättelse om Gällivare och Malmberget och utvecklingen där än så mycket en spänningsroman. Det blir ett betyg strax under okej från mig men det kan säkert bli bättre framöver för detta är den första delen i serien Gällivaremorden. Ljudboken är uppläst av Maria Lyckow och den är 9 timmar och 24 minuter lång. 

En tidigare vd på det lokala gruvbolaget hittas död vid en fjällstuga. Det verkar som om han dött av en hjärtinfarkt. Kriminalassistent Markus Ljunggren och hans chef Sven Pettersson har till att börja med ingen anledning att misstänka något annat. Men när ytterligare en person i företagets högsta ledning plötsligt avlider får teamet från Gällivare återuppta utredningen och ta hjälp av kollegorna i Luleå. De har dock svårt att hitta både misstänkta och motiv till morden. Kan det ha att göra med de stora samhällsförändringar som gruvdriften tvingat fram? 

Jag vet inte om jag direkt rekommenderar "Fjällmordet" men någon potential tycker jag att det finns så jag funderar på att ge serien en chans till då andra delen kommer. Men det får framtiden utvisa för det finns ju så många bra böcker där ute... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar