Sök i den här bloggen

Translate

söndag 7 februari 2021

"Nämn inte de döda" av Christina Wahldén

Nu har jag lyssnat på en bok som länge funnits på min att läsa-lista och som det tipsats om precis överallt känns det som - "Nämn inte de döda" av Christina Wahldén. Jag är glad över att jag äntligen kom till den på listan, men jag är inte lika lyrisk som många andra har varit. Det är en okej deckare, men jag tycker att tempot är alldeles för lågt. Själva storyn är jättebra, mycket intressant och hyggligt spännande, men det blir helt enkelt lite för långsamt emellanåt. Ljudboken är uppläst av Malin Persson och den är 9 timmar och 17 minuter lång. 

Svenska Greta har begett sig till Darwin i norra Australien för att bearbeta ett trauma. Men då hon en morgon hittar en död kvinna på stranden förändras förutsättningarna för det lugn hon söker. Kroppen är svårt sargad och svår att identifiera, men snart står det klart att kvinnan tillhörde ursprungsbefolkningen. Utredningen leds av polisen Bluey och till hjälp får han sin nya kollega Jess. Hon tillhör också ursprungsbefolkningen vilket underlättar då de behöver ställa frågor i den gruppen. Men där ses hon, i alla fall av vissa, som en utböling eftersom hon valt att bli polis. Bluey och Jess följer ledtrådar och spår i ett samhälle där man förhåller sig fritt till lagen och där människor behandlas långt ifrån lika. Greta fortsätter att finnas med i händelserna och Bluey känner sig dragen till den unga svenskan. Jakten på mördaren blir svårt och långt ifrån ofarlig. Dessutom finns det också en oro för att det kan dyka upp fler offer...

"Nämn inte de döda" är den första delen i serien Darwindeckare och andra delen ("Cyklonvarning") finns redan ute för den som är sugen på den. För egen del tror jag att jag kommer att avvakta en stund, men det är inte omöjligt att jag lyssnar på den så småningom. För ska jag vara ärlig så känns det som om det är lite tunt på nya spännande utgivningar just nu. Har finkammat nätbokhandlarna den senaste tiden men inte hittat en enda intressant nyhet som är klar för leverans nu... Det kommer däremot att komma en hel del böcker under våren som jag vill lägga vantarna på. Och fram till dess får jag ge mig till tåls och lyssna på det jag hittar på ljudbokstjänsten... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar