Sök i den här bloggen

Translate

söndag 28 februari 2021

"Dagbrottet" av Ingrid Elfberg

Det här är inte lätt för jag gillar Ingrid Elfbergs tidigare böcker så mycket (!!), men här förstördes precis allt av en katastrofal uppläsning. Jag började lyssna på den för ett tag sedan och tänkte att detta står jag inte ut med, men så såg jag att den inbundna boken (kartonnage) skulle kosta över 300 kr då den kommer och det är ju alldeles för dyrt enligt mig. Därför bestämde jag mig att trots allt lyssna på den. Uppläsare är Cecilia Ljung och för det första så passar hennes röst inte mig, men sedan är det också sättet hon läser på genom att skrika, viska och övergå till normalläge helt omöjligt att hitta en ljudnivå för. Rösten är också genomträngande och vass (eller så är det ljudkvalitetens fel...??) - så nej detta var helt ärligt superdåligt. Att jag ändå tog mig igenom 16 timmar och 44 minuter anser jag vara en bragd, men jag ville ge storyn en ärlig chans. Och för att övergå till den så är den helt okej, men alldeles för lång. Spänningen stiger och sjunker mycket och det tillsammans med uppläsningen gör att även intresset för den kommer och går. Jag är långt ifrån säker på att jag kommer fortsätta med den här serien.

Zara är en undercoveroperatören som under det senaste uppdraget råkade illa ut. Hon räddades i sista stund men nu behöver hon gömmas undan. Hon får en ny identitet som Maria Berg, utredare hos polisen i Jämtland. Här hamnar hon mitt i hetluften då en ung kvinnlig miljöaktivist hittas mördad på en myr. Det pågår en strid mellan de som vill ha en gruva vid Storsjöns strand och de som ser det som en miljökatastrof. Zara och hennes nya kollegor avslöjar korruption och gräver fram hemligheter i takt med att de utreder mordet. Samtidigt kan Zara också känna hennes gamla fiender flåsa henne i nacken...

Som sagt; detta är inte en bok som jag fastnade för, men jag gav i alla fall serien en ärlig chans. "Dagbrottet" är alltså första delen i en ny serien - Jämtlandsserien. Jag är helt säker på att det finns de som gillar detta och det bästa är ju att ni bildar er en egen uppfattning. Men själva uppläsningen kunde jag se att flera var skeptiska till då jag såg betygen boken fått på ljudbokstjänsten jag använder... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar