Sök i den här bloggen

Translate

fredag 5 februari 2021

"Den trogne läsaren" av Max Seeck (originaltitel: "Uskollinen lukija")

Den här fredagskvällen tänker jag bjuda på ett boktips som sticker ut lite! "Den trogne läsaren" är verkligen annorlunda men ändå en helt vanlig deckare. Jag gillar sättet storyn berättas på och spänningen är på topp hela tiden. Karaktärerna kryddar till det lite extra eftersom de bjuder på en del mystik de också. Jag hade först lite svårt att landa i en bedömning eftersom jag nu efter att ha lyssnat ut den fortfarande sitter med en del frågor och funderingar, men till slut kände jag att det här är en bok som stannar kvar hos mig och det är alltid bra. Ljudboken är uppläst av Katarina Ewerlöf och den är 12 timmar och 32 minuter lång.

En mördad kvinna hittas i sitt hem en vintrig februaridag. Kommissarie Jessica Niemi kallas till den tjusiga villan där kvinnan levde med sin man som är en känd författare. Mannen befinner sig på annan ort där han gör ett framträdande om sin nya bokserie. På natten skjutsar en polis tillbaka honom till Helsingfors, men på vägen sker en olycka. I det brända bilvraket hittas kvarlevorna efter en man och en kvinna. De är svårt brända men självklart tror man att det är författaren och den kvinnliga polisen som körde bilen. Jessica och hennes kollegor har fått ett svårt fall på sitt bord och de hittar fler offer som alla verkar mördats på ett rituellt sätt. När man sedan också skymtar författaren på en kamerasekvens från tunnelbanan i Helsingfors tätnar mysteriet ännu mer. Var det inte han som dog i bilolyckan? Och varför håller han sig undan om han nu överlevde?

"Den trogne läsaren" av Max Seeck är en läsvärd bok som underhåller från start till slut 💜 Läs eller lyssna på den! Nu önskar jag er trevlig fredagskväll och en fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar