Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 25 februari 2021

"Mästaren" av Anna Ihrén

Oj vad det tagit mig lång tid att ta mig igenom den här boken. Till viss del kan det bero på att jag inte läst så många fysiska böcker på ett tag och är lite ringrostig (det har varit lite torka på utgivningssidan känns det som) men tyvärr beror det också på att jag tycker att storyn är lite seg och inte så spännande. Dessutom känns det som om kronologin blir fel emellanåt, t.ex. då någon ska leta upp en person som de nyss satt tillsammans med i samma konferensrum... Jag gillar karaktärerna i Anna Ihréns böcker så mycket att det är ledsamt att skriva att jag inte gillar "Mästaren".

Högst upp på taket till Göteborgs första skyskrapa mördas byggmästaren Ernst Rosbäck. Bygget är ett prestigeprojekt för den snart 400 år gamla staden och poliskommissarie Dennis Wilhelmson och hans kollegor har nu allas ögon på sig. Sandra Haraldsson ska precis börja arbeta igen efter en lång sjukskrivning pga utbrändhet. Hon har svårt med koncentrationen och därför orkar hon inte heldagar. När man upptäcker att bggmästarens fjortonåriga barnbarn Nadja varit försvunnen i flera månader utan att varken polis eller anhöriga hittat henne tar man också hjälp av Dennis syster och hennes vän som är privatdetektiv. Kan försvinnandet och mordet hänga samman?

"Mästaren" är den tredje fristående delen i Jubileumsserien. Ni kan läsa om de andra delarna genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan. Om ni tycker att ni känner igen karaktärernas namn och tänker att det måste vara fler än tre böcker om dem så stämmer det för de återfinns också i samma författares serie Morden på Smögen. Dessa böcker kan ni också läsa om genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan. Nu hoppas jag på att nästa bok av Ihrén kommer fånga mig mer än vad den här gjorde!

"Mästaren" kommer också senare i vår att komma som ljudbok.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar