Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 17 februari 2021

"Den som tappar huvudet" av Margita Tjärnström

Nu var det dags för en chansning igen kände jag! Jag valde "Den som tappar huvudet" av Margita Tjärnström eftersom boken hade fått fina betyg på ljudbokstjänsten jag använder. Det vore kanske fel att kalla den för en mysdeckare eftersom morden är ganska blodiga och brutala, men det är en norrländsk rofylld känsla över hela historien som gör att den ändå blir en smula mysig... Det låga tempot i storyn bidrar också till den känslan. Ljudboken är uppläst av Veronica Kurba och den är 6 timmar och 19 minuter lång. 

En dimmig försommarnatt hittar den traumatiserade krigsreportern Crissa Wallin en yngling död vid den gamla avrättningsplatsen i Bursiljum. Offret saknar sitt huvud. Crissa har precis anlänt till bygden som släkten kommer ifrån för att läka efter att ha varit med om fasansfulla saker under sitt sista uppdrag utomlands. Nu hamnar hon mitt i händelsernas centrum när en seriemördare verkar bestämt sig för att hämnas en oförrätt. Kriminalinspektör Ela Marklund är den som leder polisens arbete i jakten på den bestialiske mördaren. 

Mitt betyg på "Den som tappar huvudet" blir någonstans i mitten. Egentligen gillar jag ju lite högre tempo, men i den här boken vägs det lite lägre tempot upp av att det är en väldigt bra och spännande story med en del överraskningar. "Den som tappar huvudet" är den första delen i Margita Tjärnströms serie om mordmysterier i Burträsktrakten. Jag tror nog att jag kommer att lyssna även på den andra delen som precis blivit tillgänglig 💜 Men först kommer jag sticka emellan med ett par andra böcker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar