Sök i den här bloggen

Translate

fredag 18 november 2022

"Oäktingen" av Sara Önnebo

För bara ett par månader sedan lyssnade jag på "Dottern" av Sara Önnebo och tyckte att den var okej. Jag hade nog inte egentligen tänkt att ge mig på "Oäktingen", som är den andra fristående delen i trilogin Morden i Tulisaari, redan nu men så såg jag att det kommer att komma en adventskalender av den här författaren som utspelar sig i Tulisaari och då ville jag hinna med den här boken innan 1 december. Och vilken tur att det blev så för jag tycker att "Oäktingen" är väldigt bra och mycket spännande 💙 Det som kryddar den här historien lite extra är att det spökar och det kanske egentligen inte är mitt favoritämne, men här blir det så bra. Jag rekommenderar varmt denna bok 🤍 Ljudboken är uppläst av Viktoria Flodström och den är 6 timmar och 46 minuter lång.

Sofia och Pekka väntar barn när de får veta att de måste lämna sin lägenhet i London. Då väcks drömmen om att återvända hem till Finland. De hittar det perfekta huset, i det lilla Österbottniska samhället Tulisaari, och bestämmer sig för att köpa det. Sofia förstår inte riktigt varför invånarna i samhället är så avigt inställda till dem och de små antydningar om husets historia som sipprar fram kvävs ofta av Pekka eller hans familjemedlemmar. Pekka måste med jämna mellanrum återvända till London för arbetet och det gör att Sofia tvingas tillbringa mycket tid på egen hand. Märkliga saker börjar ske i det stora huset och situationen blir alltmer orolig. Sofia bestämmer sig för att ta reda på mer om husets historia och får då veta att där inträffat en fruktansvärd tragedi för mer än 100 år sedan. Hon är dock inte beredd på vilka starka krafter hon har att göra med. Plötsligt har hela tillvaron vänts upp och ner och hotet mot hennes ofödda barn bara växer.

Med den här kusliga boken önskar jag er en fin fredagskväll! 💙 Nu ser jag fram emot adventskalender, "Det lider mot jul", av den här författaren ✨ Det ska bli väldigt spännande att se om den är lika bra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar