Sök i den här bloggen

Translate

lördag 12 november 2022

"Sanatoriet" av Sarah Pearse (originaltitel: "The Sanatorium")

Det är något extra kusligt med en ödslig plats och en snöstorm som inramning för en deckare ☃️ Därför valde jag att lyssna på "Sanatoriet" av Sarah Pearse. Inramningen av storyn kunde inte vara mer nervkittlande eftersom hotellet där allt utspelar sig dessutom är ett före detta sanatorium. Jag tycker att författaren lyckas ganska bra med att bygga upp och portionera ut intrigen, men trots allt så blir det tyvärr aldrig så där nagelbitande spännande. Men med det sagt så vill jag också klargöra att "Sanatoriet" är en spännande deckare 💙 Ljudboken är uppläst av Maria Lyckow och den är 12 timmar och 41 minuter lång.

Polisen Elin Warner och hennes pojkvän åker till ett isolerat hotell, högt uppe i de schweiziska alperna. Hon är efter en jobbig utredning ledig från sitt jobb och har motvilligt tackat ja till en inbjudan att fira sin bror Isaacs förlovning. Trots att hotellet är vackert med storslagna omgivningar gör stället Elin nervös. När Isaacs fästmö Laure plötsligt försvinner växer Elins oro. Stormen gör att ingen kommer vare sig in eller ut och ju längre Laure saknas desto mer växer paniken hos de andra gästerna. Det ingen insett är att ytterligare en kvinna har försvunnit. Eftersom polisen inte kan ta sig till platsen erbjuder sig Elin att hjälpa till. Jakten på förövaren blir allt annat än ofarlig och den tar Elin tillbaka till byggnadens forna dagar som sanatorium... 

"Sanatoriet" är en bok som ger mersmak så jag hoppas på att att få läsa eller lyssna på mer av den här författaren. Med tanke på hur boken slutar gissar jag att detta är den första delen i en serie om Elin Warner. Jag skulle verkligen välkomna en uppföljare (som också översätts till svenska) 🤍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar