Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 23 november 2022

"Onda drömmar" av Anna Jansson

Nu har jag återigen paniklyssnat på en bok innan den sista november. Jag är fortfarande så besviken på att man inte kunnat lösa konflikten som resulterat i att dessa böcker försvinner från Nextory. Jag hade egentligen tänkt spara "Onda drömmar" av Anna Jansson till lite närmre årsskiftet men nu fick det bli så här. Och kanske gör det inte så mycket eftersom jag tycker att det är en ganska ordinär deckare som aldrig riktigt fångade mig. Det blir inte mer än ett medelbetyg för boken, som är den tjugotredje delen i serien om Maria Wern. Ljudboken är uppläst av Marie Richardson och den är 12 timmar och 23 minuter lång. 

Amelie Muscat arbetar som barnpsykolog. På en kurs har hon träffat Laura och blivit blixtförälskad. Nu, efter väldigt kort tid tillsammans, har de flyttat ihop. Amelie har lovat att passa Lauras treårige son. Under kvällen ringer hennes styvmor och meddelar att hennes pappa är döende. Detta tillsammans med ett hemskt misstag hon gör leder till att den lille pojken beger sig ut och försvinner. Maria Wern har förlorat sin man och hanterar sorgen genom att gräva ner sig i arbete. Hon tar extrapass i yttre tjänst. Fallet med den försvunne pojken hamnar hos henne. Snöstormen viner samtidigt som de förtvivlat försöker hitta honom. Ingen verkar ha sett honom, men vittnesmål leder dem till en flyttbil som lämnat platsen under kvällen. Nu följer en serie skakande händelser och det är Maria som måste ta reda på hur allt hänger samman.

Mitt betyg på "Onda drömmar" kan så klart färgas av att jag stresslyssnade på den, men oavsett så är det inte den bästa av de böcker i den här serien som jag läst eller lyssnat på. Däremot så tycker jag gott att man kan välja den om man vill ha en deckare i vinterskrud ☃️ Det går utmärkt att läsa den utan att ha läst andra böcker i serien. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar