Sök i den här bloggen

Translate

söndag 28 mars 2021

"Förlåt oss våra synder" av Jo Spain (originaltitel: "With Our Blessing")

Det var ett bra tag sedan jag lyssnade på en lite längre bok så nu var det dags för det. Jag fastnade för "Förlåt oss våra synder" eftersom jag tyckte om Jo Spains tidigare bok "Bekännelsen" (läs om den genom att klicka på titeln). Den här boken är både spännande och intressant och jag var fast direkt. Jag gillar den historiska kopplingen som ger den där extra kryddan till handlingen. Ljudboken är uppläst av Angela Kovács och den är 14 timmar och 8 minuter lång. 

År 1975 slits ett bara minuter gammalt barn med våld från sin förtvivlade mor på ett Magdalenahem. Magdalenahem var en institution för fallna kvinnor som drevs av den katolska kyrkan. Nästan ett halvt sekel senare hittas ett illa tilltygat lik i en park i Dublin. Den döda kvinnan visar sig vara nunna och klostret hon fördes bort ifrån visar sig vara ett fd Magdalenahem. Polisinspektör Tom Reynolds är övertygad om att mordet har med det att göra. Han och hans team beger sig till det avskilda nunneklostret på den irländska landsbygden. Det visar sig att nunnorna städat på den ursprungliga brottsplatsen och teknikerna hittar inga spår. Utredningen står och stampar och det känns som de följer felaktiga spår. Men snart blir det uppenbart att mördaren i själva verket befinner sig mitt ibland dem och att denne är fast besluten att kräva ytterligare hämnd för synder som begåtts i det förflutna. 

Jag rekommenderar varmt den här boken! 💛 Läs eller lyssna på den - jag är helt säker på att ni inte kommer att ångra er. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar