Sök i den här bloggen

Translate

lördag 13 november 2021

"Arktiska nätter" av Giles Blunt (originaltitel: "Until the Night")

Böckerna om kriminalinspektörerna John Cardinal och Lise Delorme har jag följt och läst under en längre tid. Nu har jag lyssnat på den sjätte boken i serien, "Arktiska nätter". Jag tycker att det är en bra deckare och den bjuder framför allt på en riktigt vintrigt kall, och därmed dramatisk, inramning 💙 Det gör på något sätt att spänningen kryper närmre, speciellt då det är höstrusk utanför fönstret. Ljudboken är uppläst av Henrik Norman och den är 12 timmar och 40 minuter lång. 

En försvunnen senatorshustru hittas fastkedjad utanför ruinerna efter ett övergivet hotell i skogen långt utanför Algonquin Bay. Hon har lämnats där för att långsamt frysa ihjäl i den iskalla natten. När fler kvinnor försvinner inser John Cardinal och Lise Delorme att de har med en iskall mördare att göra. De har dock svårt att hitta någon koppling mellan offren och det gör mördarjakten mycket svårare. Kopplingen till händelser långt tidigare under en forskarexpedition till de arktiska öarna utanför Kanadas kust kommer inte bli uppenbar förrän långt senare och innan dess kommer fler att ha dött...

 Jag gillar "Arktiska nätter" av Giles Blunt och jag tycker att det är ett bra val av bok om man vill ha iskall spänning med snöig inramning 🤍 Ni kan läsa om fler böcker av den här författaren om ni söker på hans namn i sökrutan ovan. 

❄️ De här böckerna har också blivit till en TV-serie och jag har sett något eller några avsnitt. Jag tycker att även de är bra men när man läst böckerna så blir det ibland svårt att vara helt nöjd med en filmatisering. Men den är i alla fall minst lika bra som mycket annat som visas så se den gärna. ❄️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar