Sök i den här bloggen

Translate

söndag 7 november 2021

"Livvakten" av Anna Karolina

Den andra delen i Anna Karolinas serie om den före detta polisen Ebba Tapper, som numera jobbar som utredare på Köhlers Advokatbyrå, heter "Livvakten" och den har jag nu lyssnat på. Första boken ("Försvararen") läste jag i december förra året och jag gillade den (ni kan läsa mer om den genom att klicka på titeln). Och jag får nog säga att även den här boken håller bra. Tempot är högt och det är spännande och överraskningar in i det sista. Karaktärerna har kanske inte helt fastnat hos mig än, men de växer hela tiden. Ljudboken är uppläst av Katarina Ewerlöf och den är 10 timmar och 20 minuter lång. 

Miljardären Martin Spendel mördas och hans fru, affärskvinnan Anita, grips för mordet. Hon anlitar Köhlers Advokatbyrå för att sköta försvaret och hon är väldigt tydlig med att hon inte kommer acceptera att hon fälls för mordet. Ebba Tappers efterforskningar leder henne mot en parallell värld med gängskjutningar, droger och trafficking. Förortstjejen Bianca Aquilera är ensamstående mamma, lever på existensminimum och har ett ex som åker in och ut på kåken. När hennes bror ber henne förvara en sak och sedan ringer henne när han jagas mot sin död förändras allt. Bianca hamnar i klorna på ett kriminellt gäng och så småningom rekryteras hon till en topposition inom Spendels fraktbolag. Hon gör allt för att rädda sig själv och sin dotter. 

"Livvakten" är en perfekt bok om man vill ha hög spänningsfaktor och en nervkittlande historia. Jag är hyggligt övertygad om att jag kommer fortsätta följa den här serien framöver 🤍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar