Sök i den här bloggen

Translate

söndag 28 november 2021

"I befintligt skick" av Karin Wallén

Det är första advent! 🕯 Och det tänkte jag bland annat att fira med att tipsa om en mycket mysig bok som heter "I befintligt skick" 💙 För nästan precis ett år sedan lyssnade jag på "Flera sidor av oss" och blev helt golvad av hur underbar den var. (Som ni vet så kan ni läsa mer om den om ni klickar på titeln.) När jag såg att det var en ny bok på gång av Karin Wallén så hamnade den i topp på listan över böcker jag ville njuta av nu innan jul, och som jag njutit. Även den här boken är jättemysig och Wallén är onekligen expert på relationer, komplikationer och familjehemligheter. Att det hela också ramas in av en vintrig och julig Jämtlandsmiljö gör det bara ännu bättre ❄️ Ljudboken är uppläst av Frida Hallgren och den är 12 timmar och 40 minuter lång. 

När Elsa förlorar både jobbet och sin andrahandslägenhet i Stockholm åker hon till familjens gamla stuga i Jämtland. Hon har fått föräldrarnas förtroende att ordna med försäljningen av stugan som ingen längre åker till. Tanken är att hon ska röja upp och få ordning bland skräpet på vinden och fixa allt som behövs. Men hon har också annat hon behöver reda ut. Killen hon träffat har under den senaste tiden hållit sig undan och inte svarat då hon hört av sig. Nu behöver hon reda ut känslorna och försöka komma över honom. Och kanske kommer det ändå att gå lättare än hon trodde för visst finns det många intressanta människor i byn hon kommit till. Men kanske kommer allt att kompliceras av den bok hon hittar på vinden. Det är en berättelse från 1978 då en hård storm tog åtta liv på fjället och det visar sig att olyckan påverkat även Elsas egen familj.

Jag tycker att "I befintligt skick" är ett måste nu innan eller under julen 🦊 Jag lovar er att ni inte kommer att bli besvikna på den. Och med det önskar jag er alla en fin och härlig första advent!✨ Nu har nedräkningen mot jul börjat på riktigt 🎅🏻🤶🏻

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar