Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 16 november 2021

"Nattfalkarna" av Elly Griffiths (originaltitel: "The Night Hawks")

När det kommer en ny bok av Elly Griffiths så får den förtur på min att läsa-lista 💚 "Nattfalkarna" är den trettonde delen i serien om rättsarkeologen Ruth Galloway och jag älskar de här böckerna. Även om mycket är sig likt från bok till bok så lyckas Griffiths ändå få mig intresserad och bara vilja läsa/lyssna vidare. Den här boken är inget undantag utan den är spännande och välberättad och karaktärerna fortsätter att fängsla mig. Ljudboken är uppläst av Angela Kovács och den är 10 timmar och 33 minuter lång. 

En grupp metallsökare som kallar sig Nattfalkarna är ute och söker efter skatter på stranden i North Norfolk när de hittar ett lik. Den döde är en pojke från trakten. Kriminalinspektör Nelson och hans team tror först att det handlar om en olycka, men kort därefter mördas ett par på den isolerade gården Black Dog i närheten och man finner saker som tyder på ett samband med den döde pojken. Det dröjer inte länge förrän Ruth gräver fram kvarlevorna av en enorm hund i trädgården till det stora huset. Lokala sägner berättar om en svart hund, Varslaren, som visar sig för människor innan de dör. Alla ledtrådar för Ruth och Nelson tillbaka till gården. Ruth är inte lättskrämd, men Black Dog ger henne kalla kårar. 

"Nattfalkarna" är ingen bok med jultema (som jag helst väljer just nu) men handlingen pågår fram till jul och därför blir den extra passande just nu. Som ni förstår så rekommenderar jag hela den här serien 🤍 och jag längtar redan nu efter nästa bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar