Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 24 november 2021

"Benvittring" av Johan Theorin

Det finns böcker man längtar efter och det finns böcker man inte trodde skulle komma som man längtar ännu mer efter. "Benvittring" är defensivt en bok jag hoppats skulle skrivas men som jag inte visste om jag kunde längta efter. Johan Theorin är enligt mig en riktigt riktigt bra författare och när jag såg att det kommit ännu en del i Ölandssviten (tidigare Ölandskvartetten) så blev jag överlycklig. Nu när jag har lyssnat på den så kan jag konstatera att den håller samma höga klass som de tidigare delarna och som vanligt kan man inte annat än älska den 86-årige före detta skepparen Gerlof 🤍 Ljudboken är uppläst av Magnus Roosmann och den är 14 timmar och 33 minuter lång. 

En man dör i ett stenras på en ödslig öländsk strand. På marken har han hunnit lägga en krans av rosor. Hans hund finns kvar på platsen när polisen Tilda Davidsson kommer dit tillsammans med hennes nya aspirant. När hon lyfter på kransen hittar hon benrester från en man som sist sågs i livet tillsammans med hennes släkting Gerlof. Gerlof är sjuklig och bor numera på äldreboende. Trots att krafterna tryter känner han att han ändå måste ta reda på varför en gammal tragedi ännu skapar rädsla och hat. Samtidigt som Tilda försöker utreda allt enligt konstens alla regler luskar Gerof på egen hand och det finns de som inte vill att han ska lösa gåtan. 

"Benvittring" är den femte boken i Ölandssviten och ni kan läsa om de tidigare böckerna i serien genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan. När jag nu lyssnat ut den här boken kan jag inte annat än hoppas och önska att jag kommer få följa med Gerlof och Tilda på flera framtida äventyr 🖤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar