Sök i den här bloggen

Translate

söndag 14 november 2021

"Polcirkeln" av Liza Marklund

Det är en evighet sedan jag läste något av Liza Marklund men när jag såg att hon påbörjat en ny serie kände jag att det var dags att göra det igen. "Polcirkeln" är den första delen i en tänkt trilogi och jag valde länge mellan att köpa boken eller lyssna på den. Till slut blev det ljudboken (som är uppläst av Lo Kauppi och är 10 timmar lång) och det är jag glad för eftersom jag hellre lägger pengarna på en bättre bok. För tyvärr så är inte "Polcirkeln" speciellt bra, utan den är tempofattigt och utfylld med alldeles för många låttexter som tyvärr sjungs av Kauppi. Det var charmigt när det skedde första gången men när det sedan följdes upp med så många fler var jag glad att det finns möjlighet att hoppa framåt i uppläsningen. Finns det något bra med boken då? Det skulle vara att storyn bjuder på ett par överraskningar och att intrigen är hyggligt bra. Men allt som allt landar det här på knappt godkänt.

En gång i månaden träffas ett kompisgäng om fem tonårsflickor för att diskutera böcker i deras bokcirkel Polcirkeln. De bor i den lilla staden Stenträsk i Norrbotten och lever alla ganska olika liv. De har alla hemligheter för varandra och problem att tampas med. Sommaren 1980 försvinner en av flickorna spårlöst. Nu 40 år senare hittas hon i ett brofundament. Polisutredningen som följer visar att hon mördats. Julen 2020 återförenas de fyra återstående kvinnorna i bokcirkeln. Vissa är mer angelägna än andra om att ta reda på vad som hände med deras döda väninna...

Som ni förstår så kommer inte den här boken att hamna i topp på min lista över spännande och bra julläsning, men just att det finns ett jultema i den gör ändå att den finns med på en skör tråd i slutet av den. Läs eller lyssna på "Polcirkeln" om du inte hittar någon annan juldeckare men ändå är sugen på en sådan. Jag är själv högst tveksam till att jag kommer fortsätta med den här trilogin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar