Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 3 november 2021

"Helix" av Benjamin Andrée och Alexandra Appelqvist

Ja vad ska man säga om "Helix"? Delar av boken tilltalar mig medan andra delar mer eller mindre får mig att skratta rakt ut. Det gör att det är supersvårt att landa i ett omdöme. Potentialen i den här historien är stor men samtidigt blir det inte så spännande som jag hade hoppats på och så blir det kanske lite för osannolikt på något sätt. Boken är den första delen i Adrian Lind-serien och boken ska vara inspirerad av Agatha Christies "Mordet på Orientexpressen". Till det lever den absolut inte upp och jag vill själv egentligen inte ens nämna dem i samma mening. Men nu får ni i alla fall en uppfattning om hur intrigen är uppbygd. 

Det är vinter i Stockholm och snön faller allt ymnigare utanför skyskrapan Helix. Där ska födelsedagsfirandet av en excentrisk affärsman äga rum. Nöjesreportern Adrian Lind och hans bästa vän Valeria Rossi har lyckats få en inbjudan till den värld av mystik och glamour dit alla vill in. Men det är inte bara fest för Adrian utan han har också en dold agenda. Precis innan festen har en känd influencer postat en händelse på Instagram där det ser ut som om hon tar sitt liv genom att hoppa från Helix. Hon skulle vara en av kvällens gäster och nu vill han ta reda på vad som hänt. Tjejen brukar vilt blanda reklam med inlägg om sin psykiska ohälsa så han litar inte helt på att klippet visar sanningen. Men när hon inte finns bland festdeltagarna börjar han oroa sig och han vet också att flera personer på festen har motiv, som svartsjuka, pengar och hämnd, och gärna vill se henne död. 

Just nu känns det mycket osannolikt att jag skulle fortsätta med kommande böcker i den här serien av Benjamin Andrée och Alexandra Appelqvist, men som jag brukar säga - man ska aldrig säga aldrig. Jag tror också att "Helix" möjligtvis vänder sig till en lite yngre publik än den jag representerar. Ljudboken är uppläst av Ola Rapace och den är dryga 10 timmar lång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar