Sök i den här bloggen

Translate

måndag 22 november 2021

"Hur ljuset tar sig in" av Louise Penny (originaltitel: "How the Light Gets In")

Den här boken har jag sparat lite på så att jag kunde lyssna på den när det blev dags för julmys, men nu kunde jag inte hålla mig längre ✨ "Hur ljuset tar sig in" är den nionde delen i serien om kommissarie Gamache och jag tycker att boken är väldigt bra 🤍 Mina känslor för den här serien har varierat lite men över lag har jag tyckt bra om böckerna. De två sista (för min del) tycker jag har varit jättebra och kanske beror det på att jag gick från att läsa böckerna till att lyssna på dem. Ibland behövs något nytt för att piffa upp en serie man följt länge. Men att jag gillar "Hur ljuset tar sig in" beror också på att den är ruggigt spännande och väldigt välskriven. Ljudboken är uppläst av Tomas Bolme och den är 17 timmar och 21 minuter lång.

Julen närmar sig i Québec med bländande snöfall, glimrande belysning och sammankomster med vänner framför värmande brasor. Men för Gamache faller en skugga över den vanligtvis festliga perioden. De flesta av hans bästa poliser har lämnat mordroteln och fientliga krafter har börjat samlas mot honom. Så när Gamache får ett meddelande från Myrna Landers om att en gammal vän inte anlänt som väntat till den lilla byn Three Pines välkomnar han möjligheten att komma bort från stan. Gamache blir förbryllad av Myrnas motvilja att avslöja namnet på sin vän men när han väl får veta det förstår han varför. Det visar sig att kvinnan mördats och Gamache bestämmer sig för att ta reda på vem mördaren är. Samtidigt blir situationen på hans arbetsplats allt mer hotfull och nu måste han och hans närmsta en gång för alla avslöja den korruption som sitter så djupt i polisen och stadens ledning. När de hittar avgörande information tvingas de fly till Three Pines som saknar moderna kommunikationsmöjligheter. Det gör att de blir svåra att spåra men det gör också deras fortsatta grävande så mycket knivigare...

"Hur ljuset tar sig in" av Louise Penny är en mästerlig deckare och jag rekommenderar den varmt 🖤 Ni kan läsa eller lyssna på den utan att ha läst de tidigare böckerna i serien, men jag tror att man ska börja från början om man vill få ut allt av den. För egen del så vet jag att det finns minst två böcker i serien som jag ännu inte läst och de klättrade absolut uppåt på min att läsa-lista nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar