Sök i den här bloggen

Translate

fredag 26 november 2021

"Gladiator" av Jens Henrik Jensen (originaltitel: "Gladiator")

Jag blev glatt överraskad när jag såg "Gladiator" på min ljudbokstjänst 💙 Jag var inte alls förberedd på att det skulle komma en ny del i Jens Henrik Jensens Oxen-serie men så klart kastade jag mig över den direkt. Även om alla delarna varit blodiga så blev det den här gången kanske i det brutalaste laget för min del, men jag gillar karaktärerna så mycket att det väger upp. De här böckerna är bland det mest spännande jag någonsin läst och intrigerna är alltid väl uppbyggda och bra berättade. Ljudboken är uppläst av Stefan Sauk och den är 16 timmar och 11 minuter lång. 

Krigsveteranen Niels Oxen har påbörjat en behandling för den posttraumatiska stress han lidit av under många år. Med hjälp av en kvinnlig militärpsykolog jobbar han för att återvinna sitt självförtroende och hitta andra bortträngda känslor. När hon föreslår Oxen att bli ledare och mentor för en grupp av PTSD-påverkade veteraner på en överlevnadsresa till en skyddsplats tackar han ja. När han kommer hem hittar han en gammal bekant sovandes i en fåtölj. Det är Axel Mossman från PET. Mossman har motvilligt gått i pension men är nu i stan för att be Oxen att hjälpa PET i ett känsligt fall. Ett antal krigsveteraner har likviderats runtom i Danmark och Oxens kompetens som en erfaren soldat behövs. Oxen tar sig an fallet och det innebär att han återförenas med sin gamla partner och vän Margrethe Franck från PET. De två ger sig ut på en farlig jakt och när Oxen mitt i utredningen försvinner spårlöst skärps läget ytterligare... 

"Gladiator" är den femte delen i den här serien. Det är en väldigt nervkittlande och blodig bok som jag rekommenderar till er som gillar hissnande spänning. Har man inte läst eller lyssnat på de första fyra delarna tycker jag att man ska börja med dem. Ni kan läsa mer om dem genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan. Självklart hoppas jag för egen del på en fortsättning på den här serien 🤍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar