Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 22 december 2022

"Det låsta rummet" av Elly Griffiths (originaltitel: "The Locked Room")

Ja jag bryter jultemat i självaste julveckan men när det kommer en ny bok av Elly Griffiths så måste den läsas 🤎 "Det låsta rummet" är den fjortonde boken i serien om rättsarkeologen Ruth Galloway och kriminalinspektör Harry Nelson och ni kan läsa om de tidigare delarna här på bloggen genom att söka på författarens namn. Jag har aldrig blivit besviken på en bok av Griffiths och jag blev det inte nu heller. Alla de här böckerna är mycket välskrivna och läsvärda 🤍 Ljudboken är uppläst av Angela Kovács och den är 10 timmar och 48 minuter lång.

Coronapandemin tvingar Storbritannien att stänga ner. Ruth och dottern Kate isolerar sig i stugan i Norfolk. Deras enda sällskap är den nyinflyttade vänliga grannen Zoe. Nelsons fru har rest till sin mamma och blir fast där. Det gör att han bryter mot karantänsreglerna för att vara nära Ruth och deras gemensamma dotter. Han ber också Ruth om hjälp med utredningen av en rad misstänkta självmord med kopplingar till en arkeologisk fyndplats. Snart inser han att Ruths granne Zoe är misstänkt lik en kvinna som stod åtalad för mord några år tidigare. Men den kvinnan hette Dawn. Ledtrådarna för Nelson allt närmare Zoe. Men innan han har lösningen försvinner hon spårlöst... 

"Det låsta rummet" är en spännande deckare som jag rekommenderar varmt. Det går att läsa endast den här boken men jag tycker som sagt att hela serien är väldigt bra och läsvärd 🖤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar