Sök i den här bloggen

Translate

måndag 26 december 2022

⭐️ "Mormor Matildas jul" av Helene Sjöman ⭐️

Årets julhelg börjar lida mot sitt slut men jag gissar att det är några av er som är lediga i mellandagarna och som vill dra ut på julstämningen. Därför kommer det några tips till med jultema. Utan att veta att "Mormor Matildas jul" var den fjärde delen i en serie så har jag nu lyssnat på den. Det är alltså en del i Helene Sjömans serie om Pauline Fogelberg och eftersom jag tyckte att det här var en mysig bok så får jag väl överväga om jag ska testa de första böckerna också. Den här boken bjuder i alla fall på julstämning och humor men den är också lite sorglig. Helt enkelt en passande bok att slappa med i mellandagarna 🎄 Ljudboken är uppläst av Ellen Jelinek och den är 2 timmar och 12 minuter lång.

Matilda Thorén är mitt uppe i adventsfirande och förberedelser inför julen när ett oväntat telefonsamtal stör friden. Någon hotar att offentliggöra smygfotograferade nakenbilder på Matilda. Hur någon skulle kunnat få tag i sådana övergår Matildas förstånd. Men när det kommer bildbevis så inser hon att någon av alla dem som varit i lägenheten de senaste veckorna måste haft ont uppsåt. Kan det vara mannen som satte upp radonmätaren på bostadsrättsföreningens order eller kan det vara väninnans nya man som trots allt betett sig ganska underligt? Matilda får använda både sina sista krafter och sin lyhördhet för att lösa gåtorna. 

Detta är en del i en serie men samtidigt en fristående novell och som jag skrev ovan så visste jag inte det när jag lyssnade på den utan upptäckte det efteråt. Därför är det inte alls nödvändigt att ha läst de första tre böckerna för att uppskatta "Mormor Matildas jul" 🤍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar