Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 29 december 2022

"Flickan på kyrkogården" av Maria Gustavsdotter

Nu har jag provat en för mig ny författare, Maria Gustavsdotter. "Flickan på kyrkogården" är den första delen i serien om Aurora Ekblad och jag lyssnade på den mest för att den andra delen kom upp när jag letade böcker med jultema. Boken är en klassisk historisk pusseldeckare och jag gillade den 💙 Storyn är spännande och karaktärerna fängslande, vilket gör att helheten får väl godkänt av mig. Ljudboken är uppläst av Hannah Schmitz och den är 8 timmar och 32 minuter lång.

Året är 1824. Karna Nilsdotter, en flicka från Uddevallas fattigaste kvarter, hittas brutalt skändad och mördad på kyrkogården. Aurora Ekblad, grosshandlarfamiljen Winborgs unga släkting, är den som finner Karna. Det är bara första mordet i en rad på unga kvinnor och flickor under denna sommar. 
Småstaden kokar av erotiska hemligheter under den kontrollerade ytan och Auroras inblandning i det hela kommer att visa sig vara allt annat än ofarligt. Det är heller inte lätt att veta vem man kan lita på. Aurora lever också i en tid när unga kvinnor inte ska promenera ensamma eller visa anklarna offentligt, vilket inte direkt underlättar hennes undersökningar. 

Jag gillade den här boken så mycket att jag faktiskt redan har lyssnat på den andra delen. Som ni förstår så kommer den också snart att dyka upp här på bloggen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar