Sök i den här bloggen

Translate

söndag 26 december 2021

"Den som vet" av John Willander Lambrell

Så vad har jag själv lyssnat på eller läst i julhelgen? Jag var enormt sugen på spänning igen så jag försökte leta upp några jul/vinter-deckare som jag hade missat och en av dem jag hittade var "Den som vet" av John Willander Lambrell. Den är helt okej men kanske inte så spännande och nervkittlande som jag hade hoppats på. I början hade jag också lite svårt att hålla reda på vilka alla var, men det kan ju bero på mig lika mycket som på boken. Sammantaget blir det ett medelbetyg men inte mer. Ljudboken är uppläst av Magnus Roosmann och den är 11 timmar och 12 minuter lång. 

En juldagsmorgon hittas en sexårig flicka död i familjens källare. Flickan är dotter till en känd influencer och många vet vem hon är. Den lokala polisen famlar lite och de kommer inte någonstans i utredningen. De får hjälp av profilerare och för den unge profileraren Benjamin Krantz innebär fallet en möjlighet. Hela sitt liv har han levt i skuggan av sin pappa och nu får han äntligen chansen att stå på egna ben. Den lokala kriminalkommissarie Monica Eurell bedriver sedan flera år tillbaka en egen utredning av sin systers försvinnande. Samtidigt som hon och Benjamin försöker ta reda på vad som hände den lilla flickan hittar hon plötsligt ett nytt spår i sökandet efter systern och nu ber hon Benjamin om hjälp med det också. Kommer de hitta mördaren de söker och kommer de kunna hitta sanningen om Monicas systers försvinnande?

"Den som vet" är som sagt en okej deckare och inramningen av att handligen utspelar sig i ett mysigt vintrigt Vimmerby kryddar till det lite extra. Men det är som sagt inte någon toppbok som knockar mig så jag överlåter till er att välja om ni blir sugna på den eller inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar