Sök i den här bloggen

Translate

söndag 12 december 2021

"Jag drömmer om ett mord hemma" av Sofia Rutbäck Eriksson och Mattias Boström

Jag blev så nyfiken på att läsa mer av Sofia Rutbäck Eriksson och Mattias Boström efter att nu ha lyssnat på flera delar av deras julkalender "Mordnatt råder, tyst det är i husen", så när det dök upp en annan julig bok av dem så kastade jag mig över den. Så med "Jag drömmer om ett mord hemma" önskar jag er nu en fin tredje advent 🕯🕯🕯 Nu är detta den sjätte delen i serien Katarinas eminenta detektivbyrå och jag har inte läst eller lyssnat på de fem första delarna så kanske missar jag en del pga det. Och det är eventuellt därför jag tyvärr inte tycker att den håller samma klass som julkalendern. Men det är en okej mysdeckare och jag tycker att den är hyggligt läsvärd. Ljudboken är uppläst av Ellen Jelinek och den är 6 timmar och 20 minuter lång. 

Efter flera veckors påtvingad stillhet efter att ha brutit ryggen får Katarina Zapp äntligen ett nytt uppdrag som privatdetektiv. Det blir ett klassiskt uppdrag då en kvinna behöver hjälp med att bevaka den misstänkt otrogne maken. Så trots sjukvårdens uppmaningar att Katarina bör återhämta sig från sin skada i lugn och ro kastar hon sig över uppgiften. Samtidigt lovar hon också sina vänner att hjälpa dem med deras överentusiastiska högtidsförberedelser. Men så får otrohetshistorien en oväntad vändning åt det mordiska hållet och samtidigt som Katarina nu kämpar med hälsan och julbestyren måste hon också lösa ett mord. 

"Jag drömmer om ett mord hemma" blir självklart bättre om man hängt med i serien från början. Jag känner mig lite borta när det gäller karaktärerna och deras relationer till varandra. Vi får väl se om det eventuellt blir så att jag börjar från början med den här serien någon gång framöver. Hoppas att ni alla har en fin tredje advent! ⭐️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar