Sök i den hÀr bloggen

Translate

onsdag 1 december 2021

đŸŽ…đŸ» JULKALENDER đŸŽ…đŸ» "Tomtespelet - Lucka 1" av Arne Norlin

☃️ 1 december innebĂ€r att det Ă€r dags för julkalendrar och i Ă„r finns det ett lite större utbud bland ljudbokskalendrarna. Jag har valt att lyssna pĂ„ fyra av dem och kommer under dagen att berĂ€tta mer om dem. ☃️

Först ut blir "Tomtespelet" av Arne Norlin och det Ă€r en julkalender för barn, rekommenderad i Ă„ldrarna 9-12 Ă„r. Efter att ha lyssnat pĂ„ den sĂ„ tror jag att man Ă€ven som lite Ă€ldre Ă€n sĂ„ kan uppskatta den om man Ă€r ute efter lite julmys. Första luckan (ljudboken) Ă€r 25 minuter lĂ„ng och den Ă€r upplĂ€st av Fredde Granberg.

NÀr 11-Ärige Mikael gÄr runt pÄ stadens julmarknad trÀffar han en mystisk tomte vid ett bord i en grÀnd. Jultomten sÀljer ingenting. IstÀllet erbjuder han Mikael att vara med pÄ ett spel. Det handlar om att göra nÄgot kul, intressant eller nyttigt varje dag fram till jul. Instruktionerna om exakt vad han ska göra kommer som ett sms i mobilen klockan tre varje dag. Mikael tycker att det lÄter som en kul idé och bestÀmmer sig för att vara med. NÀr han sedan ska introducera sin vÀn för samma tomte, eftersom han tror att vÀnnen ocksÄ skulle tycka att det skulle vara kul, gÄr tomten inte att hitta... Första uppdraget blir att baka pepparkakor, men vad Àr egentligen meningen att han ska göra med kakorna?

Mer Ă€n sĂ„ skriver jag inte om första luckan av "Tomtespelet". Jag tror att om tiden finns sĂ„ kommer jag nog lyssna vidare pĂ„ den đŸ€Ž Men jag har som sagt tre andra julkalendrar att testa och massor av böcker att lyssna pĂ„ sĂ„ vi fĂ„r se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar