Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 28 december 2021

"Morden i Sigtuna" av Ralph Stenbäcker

Mitt förra inlägg var om en av de jul/vinter-deckare jag hittade när jag letade efter julläsning och det är också "Morden i Sigtuna". Den här boken av Ralph Stenbäcker börjar väldigt lovande med ett mord på julafton men sedan urartar det i en massa våld och ett oändligt antal brottslingar. Att privatpersoner får utöva så mycket våld som karaktärerna i den här boken får göra medan poliserna ser mellan fingrarna och låter dem hålla på blir helt enkelt alldeles för osannolikt. Men visst det är hyggligt spännande och av någon anledning kunde jag trots allt inte sluta lyssna innan boken var slut så något hade den väl som tilltalade mig lite. Betyget blir dock bara knappt godkänd. Ljudboken är uppläst av André Christensson och den är dryga 12 timmar lång. 

På julaftonsmorgon hittas en lokal profil hängande i den gamla ruinen i Sigtuna. Det kommer visa sig att det är mord. På nyårsafton exploderar också offrets båt och fyra personer dör. Två gamla vänner bestämmer sig för att försöka ta reda på vad som pågår. Deras efterforskningar leder dem till ett flyktingboende där flera unga kvinnor försvunnit spårlöst. Tillsammans med en ung kvinna som lämnat flyktingboendet i rädsla för att bli bortförd tar de med risk för sina egna liv upp jakten på en mycket större och farligare organiserad liga än de någonsin kunnat tro.

Som jag skrev så blir den här historien helt enkelt lite för mycket. Kanske hade hela boken vunnit på att några förväxlingar eller skjutningar tagits bort, men det är bara en gissning från min sida. Nu börjar jag tro att jag snart måste satsa på ett mer säkert kort och strunta i om storyn passar in i den aktuella årstiden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar