Sök i den här bloggen

Translate

lördag 4 december 2021

"Snöblind" av Ragnar Jónasson

Jag blev jätteglad när jag såg att det kommit en ny bok av Ragnar Jónasson eftersom han blivit lite av en ny favorit för mig. Jag tycker att han skriver riktigt spännande böcker och att han lyckas förmedla en speciell nerv och mystik som känns specifik för Island. "Snöblind" är den första delen i en ny serie, Det mörka Island, och jag tror det blir en riktigt bra fortsättning framöver. Ljudboken är uppläst av Viktor Åkerblom och den är 9 timmar och 36 minuter lång.

Ari Thór är nybliven polis och ha tackat ja till sin första postering långt från flickvännen i Reykjavik. Vid en teaterrepetition hittas en äldre känd författare död och man tror att han varit onykter och ramlat i trappan. Den ende som misstänker att det kan röra sig om något annat är Ari. Men när en ung kvinna hittas halvnaken, blödande och medvetslös i snön sprider sig oron i den lilla fiskebyn. I samhället där man inte brukar låsa dörren blir det alltmer uppenbart att det inte går att lita på en enda människa. Uppenbarligen finns det fler hemligheter och lögner än någon kunnat tro...

Vill ni läsa om mord i mystisk miljö så är Ragnar Jónassons böcker perfekta val. "Snöblind" är inget undantag och jag ser redan nu fram emot nästa bok i den här serien 💙

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar